مقدمه ی برندینگ

برندینگ یکی از جنبه های مهم هر کسب و کار، بزرگ یا کوچک، خرده فروشی و B2B (فروش محصول یا خدمات یک شرکت به شرکت دیگر)  است. یک استراتژی برند موثر به شما یک جایگاه مهم در بازارهای فزاینده رقابت می دهد. اما دقیقا "برندینگ" چیست؟ چگونه برندینگ می‌تواند روی یک کسب و کار کوچک تاثیر بگذارد؟

به بیان ساده، برند شما، عهد و پیمان شما به مشتریانتان است. این به آنها می گوید که چه چیزی می توانند از محصولات و خدمات شما انتظار داشته باشند، و این برند شماست که شما را از رقیبانتان متمایز می کند. نام تجاری شما بیانگر این است که شما که هستید، چه می کنید و مخاطب شما چه کسانی هستند.

آیا شما دارای یک صنعت نوپا هستید؟ یا با تجربه و قابل اطمینان؟ آیا تمرکز تولیدات شما روی محصولات با کیفیت و قیمت بالاست یا محصولات ارزان با تیراژ زیاد؟ شما نمیتوانید هر دو را داشته باشید و نمیتوانید همه چیز را برای همه مردم بسازید. برندی که شما باید داشته باشید تا حدودی بستگی به این دارد که مشتریان هدف شما چه چیزی را میخواهند و نیاز دارند.

پایه و اساس برند شما لوگوی شماست. وب سایت شما، بسته بندی و موارد تبلیغاتی - که همه آنها باید از یک لوگو و نشان مشترک استفاده کنند - برند شما را به به گوش مخاطبانتان می رسانند.

استراتژی برند و سرمایه

استراتژی برند مشخص می کند شما چگونه، چرا، کجا، چه زمانی و به چه کسی برند تجاری خود را معرفی کنید. محلی که شما در آن تبلیغات می کنید بخشی از استراتژی نام تجاری شماست. کانال های توزیع محصولات یا خدمات شما بخشی از استراتژی نام تجاری شماست. و همچنین آنچه که شما به صورت بصری یا گفتاری با مشتریان خود به اشتراک می گذارید نیز بخشی از استراتژی برند شماست.

یک برند سازی پایدار و استراتژیک منجر به ارزش ویژه برند می شود که به معنی ارزش افزوده محصول یا خدمات شرکت شما است که باعث می شود دیگران بیشتر از آنچه که به یک محصول برندسازی نشده بها میدهند، برای برند و محصول شما ارزش قائل باشند. واضح ترین مثال این مورد یک نوشابه برند کوکا کولا در مقابل یک نوشابه از شرکتی برندسازی نشده است. از آنجایی که کوکا کولا دارای یک برند ویژه و با ارزش است، می تواند برای محصول خود هزینه بیشتری در نظر بگیرد و مشتریان این قیمت را حتما پرداخت خواهند کرد.

ارزش افزوده ای که منجر به ارزش سهام برند می شود، به شکل یک کیفیت اثبات شده یا وابستگی احساسی به برند خود را نمایش می دهد. به عنوان مثال، هنگامی که نایک محصولاتش را با ورزشکاران حرفه ای و محبوب مرتبط می کند، امیدوار است مشتریان وابستگی احساسی خود را از ورزشکار به محصول منتقل کنند. برای Nike، این فقط ویژگی های کفش نیست که کفش را به فروش می رساند.

مقدمه برندینگ - موسسه نصیرزاده

 برند خود را تعریف کنید

تعریف برند شما مانند سفری است که میخواهید در آن، کسب و کار و بیزینس خود را کشف کنید است. این سفر می تواند دشوار، وقت گیر و ناراحت کننده باشد اما، برای راحت تر شدن کار حداقل نیاز است که به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • ماموریت شرکت شما چیست؟
  • مزایا و ویژگی های محصولات یا خدمات شما چیست؟
  • مشتریان و چشم اندازهای شما در حال حاضر به برند یا شرکت و محصولات شما فکر می کنند؟
  • با چه کیفیتی می خواهید آنها را با شرکت خود مرتبط سازید؟

تحقیق خود را انجام دهید،  درباره نیازها، عادت ها و خواسته های مشتریان فعلی و آینده‌ی خود مطالعه کنید و آنها را یاد بگیرید .

هیچگاه به تصورات خود درباره تفکرات و توقعات مشتریان تکیه نکنید، در عوض یاد بگیرید که آنها چگونه فکر می کنند.

از آنجا که تعریف برند تجاری و توسعه یک استراتژی تجاری می تواند پیچیده باشد، استفاده از اهرم افراد متخصص خارج از مجموعه ی کسب و کار شما یا مراکز توسعه کسب و کارهای کوچک رافراموش نکنید.

هنگامی که برند تجاری خود را تعریف کردید، چطور می توانید آن را فراگیر کنید؟ در اینجا چند نکته ساده، امتحان شده و مطمئن را برای شما معرفی می کنیم:

  • یک لوگو ی بی نظیر و خاص طراحی کنید و از آن در همه جا استفاده کنید
  • پیام های برند تجاری خود را بنویسید. پیام های کلیدی که می خواهید با آنها در رابطه با نام تجاری خود با مشتریان ارتباط برقرار کنید چیست؟ هر کارمند باید از ویژگی های برند تجاری شما آگاهی داشته باشد.
  • برند تجاری خود را یکپارچه کنید. برند تجاری باید در تمام جنبه های بیزینس شما  - چگونگی پاسخ شما به تلفن،  نحوه برخورد شما یا مشاوران فروش شما در جلسات فروش حضوری یا غیر حضوری، نحوه ی پوشش شما و تمام کارمندان، متن و قالب ایمیل های ارسالی به مشتریان، و در مجموع همه چیز! - به صورت واحد و یکپارچه، با یک زبان و مدل مشخص رسوخ کند .
  • ایجاد "نوای برند" (Brand Voice) برای شرکت شما نشان دهنده و بیانگر نام تجاری شما است. این نوا باید در تمام تبلیغات نوشته شده و در تصاویر بصری در همه موارد، آنلاین و آفلاین، استفاده شود.
  • آیا برند تجاری شما بیش از اندازه دوستانه و صمیمی است؟ آیا به اندازه کافی رسمی هستید؟ از شما خواهش می‌کنم رسمی تر باشید!
  • یک بیانیه ایجاد کنید، بیانیه ای به یاد ماندنی، معنی دار و مختصر بنویسید که جوهره ی نام تجاری شما را به تصویر بکشد.
  • برای برند خود قالبی مشخص طراحی کنید و در بسته بندی محصولات از یک قالب و طرح استاندارد و مختص برند خود استفاده کنید . از همان طرح و رنگ،  محل قرار گرفتن لوگو، نگاه و احساس در سراسر محصولات خود استفاده کنید. شما لازم نیست فانتزی باشید، فقط ثابت قدم و استوار باشید.
  • با مشتریان خود صادق و روراست باشید. مشتریان هیچگاه به شما اعتماد نخواهند کرد و هیچگاه موفق نخواهید بود اگر به آنچه که در بیانیه و تبلیغات خود مطرح کرده اید متعهد نباشید و با برند خود صادق نباشید.
  • محکم و ثابت قدم باشید . من این نقطه را گذاشتم زیرا این موضوع شامل همه موارد فوق است و مهمترین نکته ای است که می توانم به شما بدهم. اگر شما نمی توانید این کار را انجام دهید، تلاش های شما در ایجاد یک برند تجاری ناکام خواهد ماند.

منبع : وبسایت entrepreneur

اشتراک گذاری نوشتار:

نظرات

برای ثبت نظر ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید