شناخت فرصت های سرمایه گذاری در اقتصاد ایران - بخش دوم - مزیت های نسبی ایران و روش های سرمایه گذاری

به جز ۶ مقوله ای که مطرح شد: یعنی نفت و گاز و صنایع زیر مجموعه ی آن، معادن و کانی های فلزی وغیر فلزی، کشاورزی، حمل و نقل، توریست و خدمات فنی مهندسی، سایر بخش های اقتصاد ایران مزیت نسبی دارند.

برای مثال:

ایران نسبت به بقیه منطقه آرامش دارد، امنیت دارد، نسبت به منطقه نیروی کار بیکار و جوان دارد و با این نرخ ارز، نیروی کار ارزان دارد و نسبت به منطقه scale اقتصادی اش بالا است بدین معنا که ۸۰ میلیون نفرجمعیت دارد پس تقاضای خوبی برای کار در این کشور وجود دارد.

به همین علت می بینید امثال شرکت های سامسونگ یا رنو وقتی وارد ایران شدند گفتند ما ایران را نگاه نمی کنیم، ما ۳۵۰ میلیون نفر ایران و حومه ایران را نگاه میکنیم، پس کارخانه رنو را در کاشان تاسیس می کنیم و برای منطقه تولید می کنیم.

به عبارتی شاید ما در خودرو سازی مزیت مطلق نداشته باشیم اما مزیت نسبی داریم .

برای مثال قطر و دوبی نمی توانند کارخانه داشته باشند چون نیروی کار آنها مهاجر هستند اما در ایران اینطور نیست.

عملا قرار بود برجام این مزیت های نسبی و مطلق ایران را هم شکوفا کند اما آمریکا با خروج خود از برجام سعی کرد جلوی رشد ایران را بگیرد و فعلا شرکت های بزرگ،  بازارامریکا را که ۱۸۰۰ میلیارد دلار است نسبت به بازار ۴۱۳ میلیارد دلار ما ترجیح می دهند.

در حال حاضر شرکت های دست دوم اروپایی و شرکت هایی که به اصطلاح روکش دار هستند وارد ایران می شوند و این ادامه پیدا خواهد کرد.

اما همانطور که در قبل هم اشاره شد واقعیت این است که مزیت های ایران ربطی به دولت های ما ندارد و هر دولتی میتواند این مزیت ها را شکوفا کند.

روزی استادی وارد کلاس شد یک صد دلاری به دانش آموزان نشان داد گفت چه کسی این پول را می خواهد؟ همه دست بلند کردند. این صد دلاری را مچاله کرد گفت حالا چه کسی میخواهد؟ مجددا همه دست بلند کردند.

اسکناس را به زیر پایش انداخت و آن را له کرد و با دستمال کاغذی برداشت و مجددا سوال خود را تکرار کرد و گفت حالا چه کسی میخواهد؟ بازهم همه دست بلند کردند!

یادتان باشد اگر کشوری، اگر فردی مزیت مطلق قوی داشته باشد، هر زمان که آن را برای فروش بگذارد مردم برای خریدش صف می کشند!

گرچه ممکن است یک لحظه روزگار مچاله اش کند، یک لحظه زیر پایش بگذارد، تحریمش کند، اما شما هر زمان که ذات ارزشمندی داشته باشید و مزیت مطلق شما بالا باشد مطمئنن خریدار های شما نیز زیاد هستند.

به نظر علت بد قولی و بد عهدی  ترامپ در برجام نه این بود که میگفت، بلکه میگفت من که از این مزیت های ایران برخوردار نشدم و بیشترین اختلافش این بود که امریکا در برجام با تنها به سود ایرانی ها و اروپایی ها کار کرده و امریکا هیچ سودی از ایران و مزیت های آن نبرده است.

بحث امریکا با ایران بحث اقتصادی است، برای همین هم مرتباً برای ایران پیغام میفرستد که بیا تنها و بدون حضور اروپا با هم صحبت کنیم زیرا عملا می داند مزیت های ایران چیست و خیلی دقیق هم آنها را تشخیص داده اند.

طبیعی است که وقتی می خواهیم فرصت های سرمایه گذاری را در یک کشور ببینیم، بهترین فرصت های سرمایه گذاری در مزیت های مطلق آن کشور است.

تمام این مقدمه ها برای بیان فرصت های سرمایه گذاری بیان شد:
 

از روز اول معمای بشریت این بود که پس انداز خود را کجا سرمایه گذاری کند که بعد از مدتی احساس پشیمانی نکند و خود را برنده بداند.
 

در مجموع به ۴ حالت می توانید سرمایه خود را پس انداز کنید:

کسی که پول نقد نگه داری می کند هیچ ریسکی نمی کند.

پول نقد عملا هیچ ریسکی ندارد و فقط اول هر ماه پولی به حساب شما واریز می شود و شما احساس می کنید که از سرمایه ی خود سود کرده اید.

البته در سال گذشته این موضوع شاید خیلی از ما ها را خوشحال می کرد اما امسال نه! چون تورم کاهنده پول نقد هست.
 

معادله ای وجود دارد بنام معادله ی فیشر که بیان می کند: نرخ واقعی برابر هست با نرخ اسمی منهای تورم

برای مثال اگر شما ۲۰ درصد میگرفتید و تورم ۸ درصد بود شما۱۱ درصد سود میکردید اما اگر الان ۲۰ درصد میگیرید و تورم ۵۰ درصده ۳۰ درصد زیان میکنید برای همین هم از اول امسال هرکسی پول نقد نگه داری کرده است پول داغ (hot money) بوده دستش سوخته!
 

پس این گزینه اول فقط در زمان هایی است که نرخ واقعی بهره مثبت باشد اما در شرایط تورم این کار اشتباه است.

دومین فرصتی که افراد می توانند سرمایه گذاری کنند سرمایه گذاری در اوراق مشارکت است که چند حالت دارد:

اوراقی که سود ثابت به آنها تعلق می گیرد: در گذشته بانک ها می فروختند اما الان در بورس به فروش می رسد.

اوراق قرضه (مانند اوراق اخزا): برای مثال شما اگر ۷۰ تومان الان خرید کنید، دوسال دیگر به شما ۱۰۰ تومان تعلق می گیرد و هر چقدر به انتهای دوره نزدیک شوید این قیمت به قیمت اسمی آن نزدیک تر می شود. پس در این حالت به شما سودی تعلق نمی گیرد.

ضمنا اوراق قرضه را سه گروه معمولا در اقتصاد منتشر میکنند:
 

دولت

دولت بعنوان با اطمینان ترین منبع، اوراق بدون ریسکی که خرانه دولت تصویب کرده و در قانون بودجه آمده عرضه می کند.
 

شهرداری

اما دومین کسانی که اوراق منتشر میکنند شهرداری ها هستن.

شهرداری ها معمولا برای پروژه های خود اوراق منتشر میکن که احتمال نکول آنها هست اما باز هم ریسک کمتری از

اوراق شرکت ها دارند.

شرکت ها

و سومین حالت شرکت ها هستند(مثل ایران خودرو پتروشیمی خارک)  که بابت پروژه های خود اوراق صادر می کنند . معمولا شرکت های تامین سرمایه این اوراق را ظهر نویسی میکنند و تضمین نقد شوندگی به آنها می دهند.

اما در مجموع احتمال ریسک سرمایه گذاری معمولا در شرکت ها بیشتر استکه البته بستگی به متغیر های مالی آن شرکت دارد.

*این نکته را به یاد داشته باشید که اوراق قرضه هم مثل پول نقد از تورم زیان می بیند و ارزش آن با تورم از بین می رود.

پیشنهاد این است که اگر قرار بود پس اندازی رو کمتر از یک سال نگهداری کنید در بازار پول (منظور از بازار پول، جمع بازار سرمایه گذاری پولی و اوراق مشارکت است) به سمت اوراق مشارکت یا اوراق قرضه بروید و در آنجا سرمایه گذاری کنید. شما می توانید این اوراق را در فرابورس خریداری کنید و سود آن را هر لحظه به صورت ytm مشاهده کنید.

گرد آورنده: موسسه علمی فرهنگی و هنری نصیرزاده

اشتراک گذاری نوشتار:

نظرات

برای ثبت نظر ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید