برای خود‌سازی مهم نیست چند سال دارید

برای خود‌سازی مهم نیست چند سال دارید

خود سازی را جدی بگیرید
از ابتدا به ما گفته اند که در مدرسه و دانشگاه عالی باشید و بر کسب نمرات خوب تمرکز کنید. یادگیری همیشه به سمت دوره های آکادمیک معطوف بوده است، اما به جنبه هایی مانند خودسازی و رشد فردی توجه نشده است. ما یا از کمبودهای خود بی اطلاعیم یا آنها را پنهان می کنیم. حقیقت این است که ما نمی توانیم از خود فرار کنیم. در هر مرحله از زندگی باید بر رشد مداوم خود متمرکز شویم و با خود آگاهی، مشاهده افکار و بررسی احساسات خود، زندگیمان را بهبود ببخشیم و نسخه بهتری از خودمان ارائه دهیم.

۱- خودآگاهی را افزایش دهید
ما ممکن است وقت زیادی را صرف شناخت دیگران و حل مشکلات آنها نماییم، اگر زمانی را نیز برای شناختن خود صرف کنیم، پیشرفت های چشمگیری خواهیم داشت. اولین قدم برای بهبود زندگی خود این است که خود آگاهی بیشتری کسب کرده و خود را بهتر بشناسیم، خودمان را زیر سوال ببریم و با واقعیت روبرو شویم، هرچند که سخت باشد. خودآگاهی سفری مداوم است که در آن با تجارب و چالش های مختلفی روبرو می شویم و شخصیت، افکار و احساسات خود را بیشتر می شناسیم و در مسیر خودسازی گام برمی داریم و تغییری را که همیشه به دنبالش بودیم، ایجاد می کنیم

۲- نقاط قوت را تقویت کنید
با خودسازی می توانید نقاط قوت شخصی خود را شناسایی کرده و بر اساس آنها عمل کنید. شناخت نقاط قوت در حوزه های مختلف زندگی مانند روابط خانوادگی، روابط اجتماعی، شغل و .... بسیار مهم است. زیرا درک بهتری از آنچه که بدنبال آن هستید، به شما می دهد و زمینه ای که در آن رشد و تعالی بهتری خواهید داشت، به شما نشان می دهد و کمک می کند تا اهداف زندگی را تعیین کنید و برای تحقق یافتن آنها تلاش نمایید. وقتی می توانید به خواسته خود برسید که بدانید چه می خواهید. با پرورش نقاط قوت، احتمال موفقیت شما بیشتر شده و به سمت زندگی شادتر و مفید تر پیش می روید.

۳- بر نقاط ضعف خود غلبه کنید.
با اینکه شناسایی نقاط قوت جنبه مهمی از خودسازی است، اما کنار آمدن با نقاط ضعف و سپس رفع کردن آن نیز بسیار مهم است. نقاط ضعف خود را بپذیرید و به خاطر آنها خجالت نکشید بلکه آنها را زمینه ای برای بهبود زندگی خود قرار دهید، ریشه آن را بیابید و برای غلبه بر آن مصمم باشید. این آسان نیست اما غیرممکن هم نیست. همه ما نقاط قوت و ضعفی داریم که شخصیت ما را شکل می دهد اما باید دقت کنیم که ما را از رسیدن به عظمت و سفر به بالا باز ندارد.

۴- از کنج راحتی خارج شوید
"منطقه راحتی" مکان خطرناکی برای زندگی است. شاید در این گوشه به ظاهر امن احساس خوبی داشته باشید، اما چون نشانه ای از راکد بودن است، هرگز نمی توانید رشد پیدا کنید. برای رشد یافتن و بهبود زندگی، باید از منطقه راحتی خود خارج شوید تا بتوانید با ترس های خود روبرو شوید ، چیزهای جدیدی را امتحان کنید ، ریسک کنید و خود را به چالش بکشید. در این صورت جنبه جدیدی از شخصیت خود را کشف خواهید کرد، در مواردی هم شکست خواهید خورد. اما اجازه ندهید که این شکست ها شما را خسته کنند. زندگی واقعی، در خارج از منطقه راحتی شما آغاز می شود.

۵- سلامت روان را بهبود ببخشید
خودسازی ، تاثیر شگفتی بر سلامت روان دارد. وقتی روی خود کار می کنید ، بهتر خود را می شناسید و می توانید با افکار و احساسات خود به طور موثرتری کنار بیایید. شما احساسات جدیدی را تجربه می کنید و یاد می گیرید که چگونه با آنها روبرو شوید و با خودآگاهی و تمرکز، واکنشهای خود را مدیریت کنید تا دچار اضطراب نشوید

۶- روابط خود را بهبود ببخشید
وقتی روی بهبود خود کار می کنید، آگاهانه و یا حتی ناخودآگاه روابط خود با اطرافیان را نیز بهبود می بخشید. مثلا اگر زود عصبانی می شوید و این خصوصیت باعث ایجاد نگرانی در روابط شما شده است؛ آگاهانه روی این جنبه از شخصیت خود، کار کنید. تمرین کنید که چگونه خشم خود را کنترل کنید و آرامتر شوید. این تغییر مثبت، قطعا در روابط شخصی و شغلی شما انعکاس یافته و آن را ارتقا می بخشد. برای داشتن تصور مثبت از خود، روابط سالم را پرورش دهید. مقابله با تنش و ایجاد روابط معنادار، با نگاه به درون و توسعه فردی شروع می شود.

۷- انگیزه، کلید پیشرفت
همانطور که در کوهنوردی با پشت سر گذاشتن هر مانع، انگیزه شما برای بالاتر رفتن بیشتر می شود؛ در خودسازی نیز با غلبه بر ترس و ضعف خود، مسیر پیشرفت و کمال را هموارتر می سازید. این یک چرخه مداوم است. با حفظ سطح انگیزه خود، به رشد مداوم، متعهد باشید.

۸- آگاهانه تصمیم بگیرید
ما در هر مرحله از زندگی خود، نیاز به تصمیم گیری های مناسبی داریم که باز تاب آن را خواهیم دید. اگر مهارت های اعتماد به نفس، خودآگاهی و خودسازی  را کسب کرده باشیم، تصمیم های درست تری خواهیم گرفت. از طرفی با تعیین کردن اهداف می توانیم درست تر و آگاهانه تر‌ تصمیم بگیریم. به یاد داشته باشیم که در هنگام ناراحتی، خشم و اضطراب، تصمیم های بزرگ نگیریم.

۹- هدف را حس کنید
گام برداشتن در مسیر خودسازی و پیشرفت، به زندگی شما هدف و معنی می بخشد. با تمرکز بر رسیدن به اهداف زندگی و به یاری نیروی انگیزه، احساس سرزندگی کنید و سلامت ذهنی و جسمی خود را بهبود ببخشید، چالش های پیش رو را بپذیرید و به آینده نگاه کنید.

۱۰- وضوح ذهنی در خودسازی
‌در دنیای امروز، با گرفتاری های بسیاری که ما را احاطه کرده است؛ دستیابی به وضوح ذهنی، دشوار به نظر می رسد. اگر خودسازی را از هدف های اساسی زندگی خود قرار دهید، ذهنتان به آرامش می رسد و زندگیتان نیز آرام تر می شود. اگر کلاف پیچیده ذهن را باز کنید و به ذهنتان شفافیت ببخشید و درگیری ها و بلاتکلیفی های بیهوده را از اطراف ذهنتان دور کنید؛ می توانید تمرکز خود را حفظ کنید و به اهدافتان نزدیک تر شوید.

۱۱- یادگیری را تداوم ببخشید
افرادی که برای بهبود مستمر خود سرمایه گذاری می کنند، نسبت به یادگیری علاقه بسیاری دارند؛ زیرا از کاستی های خود آگاه هستند و برای رفع آن تلاش می کنند. فرار کردن از مشکلات، اشتباه بزرگی است که جبران ناپذیر است.
یادگیری فعالیتی است که دیدگاه شما را گسترش می دهد و دانش جدیدی برایتان تولید می کند که می توانید برای بهبود زندگی خود از آن استفاده کنید. یادگیری، علاوه بر این که دررشد شخصی فرد نقش مهمی دارد، لذت عمیقی می بخشد که روح را اقناع می سازد .برای دستیابی به موفقیت، تشنه یادگیری باشید.

۱۲- عشق به خود را پرورش دهید

خودسازی باعث ایجاد عشق به خود می شود. در این زمینه هر چه بیشتر رشد کنید، عزت نفس و اعتماد به خود را افزایش می دهید. ممکن است عده ای خرده بگیرند که اگر خودتان را دوست دارید، چرا می خواهید تغییر کنید؟ پاسخ ما این است که خودسازی به خاطر ناامیدی از خود اتفاق نمی افتد؛ بلکه تمرکز و غلبه بر مواردی است که شما را از رسیدن به بالاترین حد  توانایی خود منع می کند.

اشتراک گذاری نوشتار:

نظرات

برای ثبت نظر ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید