هدف گذاری مدل اسمارت ( SMART ) چیست؟

هدف گذاری دقیق و هوشمند، اسمارت یکی از روش های تعیین هدف است که فاکتورهای خاصی را درباره هدف در نظر می گیرد و نسبت به توانایی های شخصی که آن را تعیین می کند، متفاوت است.
این نوع هدف گذاری دقیق در زندگی شما موثر است و در دستیابی به اهداف تحقق نیافته به شما کمک می کند‌ و باعث می شود سریعتر نتایج دلخواه را کسب کنید.

خاص ( Specific )

هدف باید مشخص ، واضح و خاص باشد.
 شاید در گذشته اهداف پیچیده و مبهمی  داشته‌ایم که به آنها دست نیافته‌ایم، دلیل آن  است که هدف ما به اندازه کافی خاص و مشخص نبوده است.
هدف زیر مبهم است  "من برنامه ریزی برای بازنشستگی را شروع می کنم." 
به جای آن می توانید بنویسید: "من با شروع یک برنامه مالی ، برنامه ریزی برای بازنشستگی را شروع می کنم".  این هدف خاص  و مشخص تر است.
اگر بتوانید تمام اجزای هدفی را که مشخص کرده اید، شناسایی کنید، دستیابی به آن هدف امکان پذیرتر خواهد بود.

قابل اندازه گیری  ( Measurable )

اگر اهداف شما قابل اندازه گیری باشد، پیگیری آن  راحت تر است.
"من می خواهم میلیون ها دلار درآمد کسب کنم "این هدف قابل اندازه گیری نیست. می توانید آن را به ترتیب زیر قابل اندازه گیری کنید "قیمت هر نسخه از کتاب من ده دلار است من با فروش صد هزار نسخه ، می خواهم  یک میلیون  دلار بدست آورم  . "  
و یا  "من برنامه ریزی خود را برای باز نشستگی، با یک برنامه مالی  و صرفه جویی پانصد دلار در هر سال شروع می کنم.". 

قابل دستیابی  ( Achievable )

هدف باید واقع بینانه یا قابل انجام باشد و در یک بازه زمانی مشخص به نتیجه برسد. اگر شما  ظرفیت و توانایی مشخص کردن هدف منطقی و واقع بینانه را نداشته باشید، برای شکست آماده باشید.
"من می خواهم ظرف شش ماه فرماندار تگزاس شوم."این هدف غیرقابل تحقق است زیرا  انتخابات طی سه سال آینده برگزار می شود برای تحقق  اهداف باید حداقل برخی از منابع مورد نیاز  را در اختیار داشته باشید.  

واقع بینانه و مرتبط ( Realistic-Relevant )

از درجه اهمیت  هدف و مرتبط بودن آن با سایر اهدافتان مطمئن شوید . واقع بین بودن به معنای این است که شما باید تمام تعهدات لازم برای تحقق آن اهداف را انجام دهید.

محدود به زمان  ( Time-bound )

هر هدف باید تاریخ شروع و تاریخ پایان داشته باشد و بهتر است اهداف خود را به چند مرحله  یعنی اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کنید. تعیین زمان مشخص برای اهداف، شما را به عمل سوق می‌دهد ".من برنامه ریزی برای بازنشستگی را با شروع یک برنامه مالی و صرفه جویی  پانصد دلار در هر ماه برای بیست و پنج سال آینده شروع می کنم"

پیشنهاد ما :

قدرت دستیابی به هدف در دست شماست. داشتن استراتژی های درست و کنار هم قرار دادن آنها اهمیت بسیاری دارد. استراتژی، راهنما و مجموعه قوانینی است که شما را به مسیر درست هدایت می کند و این، همان هدف گذاری هوشمند یا SMART  است.
یادآوری می کنیم که اهداف خود را بنویسید و سپس آماده عمل باشید. آنچه را که باید روزانه ، هفتگی یا ماهانه انجام دهید، یادداشت کنید. بهتر است اهداف خود را به چند مرحله تقسیم کنید و بر روی برنامه امروز تمرکز کنید و دنبال آن بروید. 

موفق باشید.

اشتراک گذاری نوشتار:

نظرات

برای ثبت نظر ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید