شناخت فرصت های سرمایه گذاری در اقتصاد ایران - قسمت اول - مزیت های مطلق ایران

برای این که اقتصاد ایران را بشناسیم مثل هر اقتصادی ، باید مزیت های مطلق و مزیت های نسبی آن را پیدا کنیم.

برای این که مزیت نسبی را بهتر متوجه شوید با یک مثال آن را توضیح خواهیم داد : فرض کنید در مسابقه ای ۳ نفر می دوند و یک نفر اول می شود و یک نفر دوم و دیگری سوم ! آن نفر دوم نسبت به کسی که سوم شده مزیت نسبی دارد اما اگر همه می دوند و یک نفر قهرمان می شود آن نفر اول مزیت مطلق دارد.

برای شناسایی فرصت های سرمایه گذاری، اول باید ببینیم مزیت های مطلق اقتصاد ایران و مزیت های نسبی اقتصاد ایران چه چیز هایی هستند.

بر اساس بررسی مفصلی که انجام شد، ایران در سه کالا و در سه خدمات مزیت مطلق :

نفت و گاز : ما کشوری هستیم که بزرگترین ذخایر هیدروکربنی دنیارا دارد

۱۸ درصد ذخایر گاز و ۱۳ درصد ذخایر نفت جهان در ایران قرار دارد.

ذخایر به معنای داشتن تولید نیست، بلکه به معنای پتانسیل هایی است که در حال رشد هستند.

نه تنها نفت و گاز بلکه تمامی صنایع زیر مجموعه ی آنها مثل پتروشیمی ها، پالایشگاه ها و حتی صنایع شیمیایی هم جزو مزیت مطلق ایران هستند.

برای مثال در شرکت داروگر، در بخش تولید خمیر دندان و صابون مزیت مطلق نداریم اما در پودر، چون ازLAB و از مشتقات نفت در آن استفاده می شود، مزیت داریم و حتی با تعرفه های بالا می توانیم صادر کنیم.

معادن :ایران یکی از بزرگترین کشور های معدنی دنیا است، به عبارتی معادن به دو طبقه تقسیم می شوند:

کانی های فلزی و کانی های غیر فلزی: کانی های فلزی مانند فلزات روی، مس، آلمینیوم و طلا و کانی های غیر فلزی مانند آهک، سیمان، سنگ های ساختمانی و ماسه.

اگر توجه داشته باشید می بیند که ایران در سال ۹۲(که بیشترین میزان تحریم ها اعمال شده بود و نفت به ۸۰۰ بشکه صادرات رسیده بود و همچنین تحریم های سازمان ملل شامل ایران شده بود)، توانست به وسیله ی فروش  سیمان به عراق و فروش سنگ آهن به چین کشور را از بحران نجات دهد.

به عبارتی بیشترین صادرات ایران در آن  زمان کانی های فلزی بود، اگرچه در آن سال، ما بحث ارزش افزوده زنجیره را نداشتیم و خام فروشی می کردیم اما خوشبختانه الان در ایران تکمیل زنجیره فولاد داریم به صورتی که در سال گذشته توانستیم ۱۱ میلیون تن صادر کنیم، این موضوع بدین معناست که یکی از بزرگترین صادرات ما در ۶ ماهه اول و در سال گذشته، محصولات صادراتی فولادی بوده است.

البته هنوز هم اگر بورس را بررسی کنیم می بینیم که همین امروز تمام سهام کانی های فلزی و غیر فلزی خرید بالایی داشت.

نکته مهم اینجاست که کانی های غیر فلزی مثل سیمان بستگی به هزینه حمل و نقل دارند.

هر چقدر نزدیک به مرز ها و آب ها باشند، صادرات راحت تر و قیمت بالاتر است و هر چقدر در وسط کشور باشد، چون هزینه حمل سیمان بالاست لزوما از این مزیت استفاده نمی شود.

اما معادنی مثل -گل گهر- و -چادر ملو- و صنایعی که زیر مجموعه ی آن ها هست میبینیم  روند بسیار مثبتی داشته و بعضا بالای ۱۳۰ درصد رشد در ۸ ماهه گذشته داشته اند.

کشاورزی، دام پروری، طیور و شیلات: که به همه ی این موارد به اصطلاح کشاورزی گفته می شود.

جدا از بحث کمبود آب در بحث کشاورزی، ایران کشوری چهار فصل است، برای مثال در شمال کشور عده ای مشغول اسکی هستند و در همین زمان در جنوب کشور عده ای از گرما مشغول آب تنی هستند!

همچنین ما در ایران می توانیم میوه های فصل تابستان را همزمان در فصل زمستان داشته باشیم.

این مشخصات فوق العاده ایران باعث شده که برای مثال با این که گوشت در کشور گران شده و کیلویی ۲۴ هزار تومان فروخته می شود،همین گوشت به قیمت ۳۶ هزار تومان به عمده فروش ها در خارج از کشور به راحتی صادر می شود.

متاسفانه در ایران از صادرات محصولات کشاورزی حمایت نشده اما حتی کشور روسیه تقاضای واردات محصولات کشاورزی از ایران می باشد.

مثال دیگر شرکت کاله است که در همین زمان رکود اقتصادی از طریق صادرات محصولات مرتبط با صنعت کشاورزی فروش و سود بسیار بالایی داشته است.

البته ما باید به استاندارد ها در بسته بندی برسیم اما کشاورزی تنها صنعتی که جهانی شده و تعرفه ی آن صفر هست.

در صنعت کشاورزی ایران هنوز تکنولوژی جهانی وارد نشده اما ما ۵ امین کشور محصولات باغی دنیا هستیم و حتی با این که قیمت ها بالا رفته، ما سیب را به هند صادر میکنیم و این موضوع توجیه پذیر است.

سواحل آبی شمال و جنوب کشور :

به نظر من ایران نسبت به این همه ساحل های آبی در شمال و جنوب که مزیت مطلق ماست بی تفاوت بوده و متاسفانه همه ی حواس دولت به نفت و پول نفتی است که به آن عادت کرده

شاید اگر ما نفت نخریم بتوانیم کم کم شاهد شکوفایی همین مزیت های مطلق کالایی باشیم.اقتصاد ما در سه خدمت مزیت مطلق دارد و نکته مهم این است که مزیت مطلق ما به شرایط حکومت ما ربطی نداشته و فقط به سرزمین ما بستگی دارد.

حمل و نقل :

ایران در چهارراه خاور میانه و خاور میانه در چهارراه جهان قرار دارد. هرکس که سفرنامه جهانی نوشته بلا استثنا از ایران رد شده است!

خاور میانه به گونه ای چهارراه دنیا هست و هنگامی که صحبت از می شود، انواع حمل و نقل از جمله جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی را شامل می شود.

یکی از دلایلی که  هندوستان تحریم آمریکا را قبول نمیکند این است که ما قرار شده تا یک ماه دیگر مدیریت جزیره جابهار را به هند بدهیم.

علت این که چابهار برای هند اهمیت دارد این است که اگر آنها بخواهند به بازار افغانستان برسند و سنگ آهن وارد و گندم و محصولات صادر کنند، چابهار نزدیک ترین مسیرش است

همچنین برای ایران هم اگر روزی قصد بستن تنگه را داشت، با مشکل مواجه نشود و عملا بندر گاه بزرگی در آن سوی تنگه در دریای عمان داشته داشیم.

یا در بحث حمل و نقل هوایی، خیلی ها گفته بودند چرا جناب رئیس جمهور هواپیما خرید؟

اگر دقت کنید، ما ایرانی ها حدود ۵ میلیارد دلار در سال هزینه هواپیمای خارج از کشور می دهیم.

امارات و قطر در کنار ما هستند، کشور های کوچکی که همیشه رتبه اول دوم شرکت های هوایی متعلق به آنهاست.

خب، اگر مقایسه کنید در مقایسه ی دبی با تهران:

تقریبا تهران ۱۵۰۰ متر بالاتر از سطح آب نسبت به دبی هست، حالا حساب کنید هر دقیقه یک هواپیما در دبی می نشیند و بلند می شود و اگر این در تهرا ن اتفاق بیفتد چه صرفه جویی سوختی اتفاق میفتد!

یا شما در نظر بگیرید در حال حاظر اگر کسی از آلمان بخواهد به چین سفر کند، مانند یک مثلث باید از قطر یا امارات عبور کند اما اگر تهران این کوریدور را برقرار کند می بینید که باعث می شود به راحتی خیلی مسیر مستقیم تری در پرواز آلمان به چین داشته باشیم.

در بحث ترانزیت کالا در ایران توسط راه آهن: هر تن ترانزیت کالا توسط راه آهن برای ایران به اندازه یک بشکه بفت درامد زایی دارد.

پس به عبارتی حضور ایران در چهارراه خاور میانه و جاده ابریشم باعث می شود که ما بتوانیم در بحث ترانزیت کالا در بحث حمل و نقل به درآمد بالایی برسیم که حتی این مبلغ بیشتر از درامد نفت نیز می باشد.
 

گردشگری و توریسم :

 ایران از قدیمی ترین تمدن های دنیاست، در موزه لوور فرانسه یا آرمیتاژ در سن پترزبورگ سالنی بنام تمدن ایران قرار دارد.

متاسفانه خود ایران این تمدن را نمی شناسد اما دنیا می داند که منشور کوروش به عنوان اولین پیام حکومت داری دنیا محسوب می شود و این موضوع طبیعی است که دنیا دوست دارد ایران باستان را ببیند و به آن سفر کند.

توریسم در ایران جنبه های مختلف دارد:

یک نوع توریست، توریست های سیاحتی هستند که برای مشاهده مناطق تاریخی به ایران سفر می کنند.

یه دسته توریست زیارتی هستند که به هدف شهر های مشهد و قم و شیراز به ایران سفر می کنند و همانطور که مشاهده می کنید، در حال حاظر که نرخ ارز به این صورت شده، حجم توریست های مذهبی در ایران دوبرابر شده است.

البته مخالفین سعی دارند با ایجاد حواشی اجازه ندهند که از این مزیت مطلق ما استفاده بشود اما خوشبختانه اقتصاد کار خودش را انجام میده و توجهی به آنها ندارد.

سومین توریستی، توریست هایی هستند که برای درمان به ایران سفر می کنند و به آنها توریستِ درمانی میگوییم. جالب است بدانید که در سال گذشته ایران فقط یک میلیارد دلار درامد از توریست های درمانی در ایران داشته است.

البته معدودی از توریست های سیاحتی هم هستند که برای آفتاب گرفتن سفر می کنند مانند روس ها که در حال حاظر به دبی یا انتالیا سفر می کنند.

البته با دستور رییس مناطق آزاد قرار شد یک سری جزیره مثل جزیره قشم برای این افراد سازماندهی شود که پرواز ها مستقیم به آنجا وارد و خارج شود.

متوسط درامد توریستی که به هرکشوری وارد می شود حدودا ۱۵۰۰ دلار است و خوشبختانه در برنامه پنجم توسعه قرارشده که ۶۰۰ روستا برای هموطنان و مسافران خارجی تجهیز شود.

بوم گردی که حتما تبلیغ آن را هم شنیدید هم به همین دلیل است و به نظر می رسد پتانسیل ایران برای ۴ دسته توریستی که در بالا مثال زده شد خیلی بالاست و دنیا در حال مقاومت این بازار هست .

برای مثال امریکا اعلام کرده که هر اروپایی اگر به ایران سفر کند نمی تواند از امریکا ویزا بگیرد و حتی با این که ایران ویزای کاغذی ارائه می کند که اثری از سفر به ایران در پاسپورت های مسافران دیده نشود اما باز هم دولت امریکا اعلام کرده تمام افرادی که قصد گرفتن ویزای این کشور را دارند باید از طریق حساب فیسبوک یا اینستاگرام آنها تایید شود که سفری به ایران نداشته اند!

همه ی دنیا می داند که توریسم مزیت مطلق ماست و شک نکنید که میتواند منبع درامد خوبی برای ما باشد.

طبق براورد های انجام شده، در سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار جمع درامد توریستی ایران بوده که مقام معظم رهبری در برنامه ۶ ام اعلام کردند که مبلغ باید به ۵ برابر برسد و اگر ما به ۵۰ میلیارد دلار در ۵ سال آینده برسیم یک درامد معادل درامد نفت برای ما حاصل می شود و همچنین اشتغال زایی آن چند برابر نفت است.

این موضوع اینگونه توجیه می شود که چون صنعت نفت بیشتر سرمایه بر هست اما توریست بیشتر به نیروی کارنیاز دارد ، براورد شده که توریست بتواند بخشی از اشتغال ما را تامین کند.

خدمات فنی مهندسی:

ما کشوری هستیم که  از خدمات فنی مهندسی بالایی برخوردار هستیم، تکنولوژی تولید برق داریم، توانایی سد سازی و جاده سازی داریم اگر جمع این موارد را مشاهده کنید به این نتیجه خواهید رسید که ما در سال گذشته ۳ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی مهندسی داشتیم و واقعیت این است که ایران منطقه ای از نیروهای جوان با دانش فنی بالاست .

برای مثال در حال مهندسین ما برای مسابقات فوتبال در قطر و برای جاده سازی در افغانستان مشغول کار هستند.

در بحث برق شاهد بودیم که داعش متخصصین مپنا که در کرکوک در حال ساخت نیروگاه بودند به شهادت رساند.

این نشان دهنده توانایی بالایی ست که ایرانیان می توانند در زمینه صادرات خدمات فنی مهندسی داشته باشند و یک رقیب  برای شرکت های خارجی محسوب شوند.

اشتراک گذاری نوشتار:

نظرات

برای ثبت نظر ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید